Hae tästä blogista

tiistai 21. huhtikuuta 2009

Into piukassa

Kyllä on mama saanut puhtia koiraharrastukseen!

Eilen aloitettiin noutokapulan pitoharjoitukset olohuoneharjoitteluna. Samalla tulee harjoiteltua luoksetulon asentoa. Me tehtiin eilen yksi sellainen harjoitus, että se tulee mun jalkojen väliin istumaan, kun itse olen jakkaralla. Sit mä laitan sille kapulan suuhun ja pidän alaleuasta, jotta tulee hetki sitä, että kapula on vain hyvin koiran suussa ja sit mä sanon hyvä, kiitos ja koira saa kehut ja namin. Tämä pitää vielä hinkata, että hyvä vai kiitos ensin. Hyvä vissiin, että se tietää, mitä haetaan. Pitoa haetaan.

Tänään tehtiin sama homma ja jos Bono ottaa itse kapulan suuhun, se tahtoo nousta seisomaan ja ottaa etäisyyttä minuun. Tämä on siis ihan syytä treenata Korrin neuvojen mukaan. Palkaksi - harjoituksen lopuksi - se saa sitten tehdä myös sellaista, että se hakee kapulan sohvalta, tulee mun jalkojen väliin, mutta luovuttaa kapulan kiitos-sanan jälkeen seisaaltaan, se on tutumpaa ja sen se jo näköjään osaa ja se haluaa tehdä sitä. Se varmaan tasoittaa uuden opettelemisesta aiheutuvaa stressiäkin. Jatkossa pitää tehdä vielä jotain helpompaa lopuksi, maahan menoja ja seuraamista. Ja lihapullaa muuten oli tänään tarjolla. Eilen maksamakkaraa. Hyvin vörkkii.

Tästä näkee, että Bono on kasvanut ja kehittynyt ja luottaa minuun enemmän kuin ennen, sillä kokeilin näitä pitoharjoituksia joskus syksyllä eikä niistä tullut yhtään mitään. Se väsiti ja pakeni, kun yritin availla sen suuta. Inhottaa se nytkin sitä, mutta antaa se sen tehdä.

Olisko hampaiden ahrjaaminen avittanut tätä? Eilen kun valmistlin sen hammasharjaa, Bono tarjosi perusasentoa, kun sen teki niin mieli ihkua virbacin hammastahnaa!!!

Mä olen niin intona näistä uusista eteen avautuneista mahdollisuuksista, että ilmoittauduin heti Aktiivicollieiden tottispäivään sekä jäljestyksen tutustumispäivään. Tosin tänään illalla alkaa HVK:nkin kurssi metsäjäljen alkeista. Jos sitä tapahtumissa kuleksimlla sais sitä reenirutiinia sytyteltyä?

Munhan pitää opettaa Bono vielä siihenkin, että se jaksaa odottaa tuntitolkulla autossa. Pitää kai alkaa harrastaa shoppailua, parkkihalleissa on viileä odotella.... Ja häkkikin kai pitäis ostaa? Ai niin, ja ryhmässä reenaminenkin on vielä uppo-outoa. Kauheesti haastetta!

Muutakin aktiviteettia on tiedossa. Bono menee Romeon luo yökylään ensi viikonloppuna, kun mama opiskelee taas intensiivisesti puutarhajuttuja. Sitten se menee vappuaattona Mura K:n luokse riiustelemaan (onneksi Mura on leikattu), kun mama muuttaa.

Kauheesti taas kaikkee. Missäs välissä mä työt kerkiän tehdä?